Știri notabile (16 mai 2012)

The Atlantic publică un fascinant interviu cu Lawrence Krauss, profesore de fizică la Universitatea de Stat din Arizona și autor al cărții A Universe from Nothing (Un Univers din Nimic, Ianuarie 2012). Interviul este foarte lung dar merită citit în întregime pentru că este reprezentativ pentru gandirea oamenilor de știință seculari în materie de teorii ale orginii universului. În una din dezbaterile publice alte zoologului Richard C. Dawkins acesta spunea despre Cosmologie că încă își așteaptă un Darwin. Lawrence Krauss (și Stephen Hawking) ar putea fi cei așteptați. Singura problemă este că nu doar teologii nu sunt mulțumiți de propunerile acestor fizicieni ci și filosofii. De ce? Răspunsul poate fi găsit printre rânduri și în interviu iar cei foarte interesați pot citi cartea matematicianului creștin de la Oxford, John Lennox, intitulata God and Stephen Hawking: Al cui proiect este, totuși? (Septembrie 2011)

Rămânând la Lawrence Krauss, la fel de fascinant precum revendicările cărții dinainte, un citat postat pe twitter de nimeni alta decât Miley Cyrus:
“Fiecare atom din corpul tău vine de la o stea care a explodat. Și, atomii din mâna ta dreaptă probabil vin de la o altă stea decât atomii de la mâna ta stângă. Este cu siguranță cel mai poetic lucru pe care îl cunosc despre Univers: Tu ești praf de stele. Tu nu ai putea fi aici dacă stelele nu ar fi explodat. Pentru că elementele (carbon, nitrogen, oxigen, tot ce contează pentru evoluție) nu au fost crete la începutul timpului. Au fost create în stele. Deci uită de Isus. Stelele au murit pentru ca tu să poți trăi.”
Iată că secularismul nu are doar un extraordinar mit al creației ci și al “răscumpărării”: dacă în creștinism Cristos este Creatorul și Jertfa, în secularism Stelele sunt Creatorul (atomii noștri s-au născut în stele) și Jertfa (stelele au murit pentru ca noi să putem exista).

În urma unui articol care argumenta moralitatea uciderii copiilor nou-născuți, Jonathan Chaplin ne amintește de fragilitatea intuițiilor omului simplu care sunt rezultatul principiului creștin al valorii inerente a vieții umane derivate din statului special de ființă creată și iubită de Dumnezeu, și apoi de doctrina Iluministă a “drepturilor naturale inalienabile”. Dar într-o lumă ghidată de principiul funcționalismului, un copil nou-născut cu probleme severe, sau chiar fără nici un defect, poate să nu fie considerat om, căci nu are conștiența propriei valori. Ducând mai departe raționamentul care face avortul premisibil moral, Alberto Giubilini şi Francesca Minerva consideră că infanticidul nu este cu nimic mai greşit decât avortul. Teoretic, în doar câteva generații legiuitorii ar putea integra în cadru legal aceste noi intuiții seculare ieșite de sub autoritatea revelației dacă formatorii culturali le-ar adopta la rândul lor și le-ar transfera apoi prin canalele de influență în populația largă. Să ne amintim doar de nazism și comunism care au normalizat crima și oroarea.

Hotnews preia un titlu amăgitor după un material tot amăgitor conform căruia “Religia ar fi în declin în întraga lume” cu mici excepții. Teofil Stanciu atrage atenția însă că întreaga lume ar fi de fapt în acel studiu vreo 30 de țări din care lipsește o bună parte din emisfera sudică a Terrei (și lipsește și România).

Filmul Exmatriculat (Expelled, 2008) care explorează chestiunea libertății academice când e vorba de dezbaterea despre Proiectul Inteligent (Intelligent Design) este disponibil online complet cu subtitrare în limba română.

John Lennox, creștin, matematician la Oxford și Richard Dawwkins, ateu, profesor de înțelegere publică a științei la Oxford dezbat (în engleză) întrebarea Știința a îngropat creștinismul?

One thought on “Știri notabile (16 mai 2012)

  1. Pingback: polimedia.us/fain

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *